מורינגה או מורינגה מכונפת הוא עץ עתיק שמקורו בהודו ופקיסטן. הוא שימש כמזון ותרופה מאז ומעולם. צמח מזין הגדל באקלים טרופי.
שימשה במשך מאות שנים ברפואה המסורתית לטיפול במגוון מחלות. הוא מכיל רמות גבוהות של ויטמינים A, B1, B2, C, D, E, K, סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, אבץ, נחושת וסלניום.
למעשה, התיעוד הכתוב הראשון של שימוש בעליו של העץ מתחיל מלפני 2,500 שנה. הוא שימש גם את המצרים הקדמונים, היוונים, הרומאים והסינים. כיום, העלים עדיין נצרכים בדרך כלל בחלקים של אסיה, אפריקה ודרום אמריקה.

היתרונות של עץ המורינגה

מחזקת את מערכת החיסון

העלים מכילים נוגדי חמצון המסייעים להילחם ברדיקלים החופשיים בגוף. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות הגורמות נזק לתאים ול-DNA. נוגדי חמצון מנטרלים את התרכובות המזיקות הללו ומגנים מפני נזק לתאים מה שגורם לחיזוק מערכת החיסון.

מורינגה עוזרת להילחם בסרטן

כן כן המורינגה שימשה כחומר אנטי-סרטני במשך מאות שנים. למעשה, כמה מחקרים מצביעים על כך שתמציות הצמח עשויות אפילו למנוע התפתחות סרטן מסוים. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Ethnopharmacology מצא שתמציתה יעילה במניעת סרטן המעי הגס בחולדות. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת Nutrition & Cancer הראה כי אבקת העלים הפחיתה את הצמיחה של גידולי סרטן השד בעכברים.

המורינגה היא גם אנטי דלקתית

דלקת היא תגובה חיסונית המגנה עלינו מפני זיהום. עם זאת, דלקת כרונית עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות. הצמח מכיל תרכובות אנטי דלקתיות הנקראות גלוקוזינולטים, המפחיתות דלקת על ידי עיכוב אנזימים המייצרים כימיקלים פרו דלקתיים.

יעילה לבעיות עור

אבקת הצמח שימשה כתרופה טבעית לאקנה מאז ימי קדם. למעשה, הוא שימש כטיפול באקנה בהודו עד לאחרונה. כיום, הוא עדיין נמצא בשימוש נרחב באסיה ובאפריקה לטיפול בהפרעות עור שונות.

שימושים של עלי מורינגה בבישול

עלי המורינגה יכולים לשמש כתחליף לתרד, קייל, ירקות קולארד, מנגולד, ירקות חרדל, ירקות לפת, ירקות סלק וירקות עליים אחרים.
ניתן לאכול אותם טריים או מבושלים וטעמם מעט מריר וחריף. לעלים הירוקים ניחוח דק, המזכיר עדשים או בוטנים.
אפשר גם להשתמש בהם במרקים, סלטים, מוקפצים, תבשילים, תבשילים ואפילו קינוחים, לטחון אותם לאבקה ולהוסיף אותה להנ”ל.
העלים מכילים יותר ברזל מאשר כבד בקר, יותר ויטמין A מאשר גזר, ויותר ויטמין C מאשר תפוזים. הם גם עשירים בסידן, אשלגן, מגנזיום, זרחן, אבץ, נחושת, מנגן, חומצה פולית, תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, חומצה פנטותנית וויטמינים B6 ו-E.