סטיביה, מהי והאם היא טובה בשבילי?

סטיביה הוא צמח שממנו ניתן להפיק חומר מתוק ולהשתמש בו כתחליף סוכר.  השימוש בסטיביה כתחליף סוכר אינו דבר חדש.  לסטיביה יש היסטוריה ארוכה של שימוש כתחליף סוכר.  השימוש המתועד הראשון בסטיביה מתוארך למאה ה-16.
מדוע היא יקרה יותר מסוכר?

המחיר שלה הוא הרבה יותר גבוה בגלל מגוון סיבות.  קודם כל, צריך לגדל הרבה ממנה כדי לייצר את מוצר הסטיביה בפועל.  רבים חושבים שצריך רק לגדל צמח אחד.  זה לא המקרה.  כדי לקצור ולחלץ את התרכובת המתוקה, זקוקים לגדל הרבה ממנה.
שנית, גידולה דורש יותר עבודה מאשר גידול קני סוכר.  זה מצריך יותר טיפול ויותר מים.  קצירת צמח הסטיביה דורשת גם יותר עבודה.  מצד שני, הסטיביה מתוקה יותר ולכן צריך פחות ממנה בתה או בקפה.

האם היא בריאה?

מכיוון שהסטיביה טבעית ואינה מכילה סוכר, היא הרבה יותר בריאה עבורך מסוכר רגיל.
אם אתה חולה סוכרת, הסטיביה מהווה תחליף סוכר נהדר לסוכר לבן או כל סוג של סוכר אחר.

מה לגבי סטיביה והריון?

לפי ה-FDA האמריקאי, לסטיביה אין תופעות לוואי שליליות בכל הנוגע להריון.
מה שאסור לעשות כאשר את בהריון, זה לאכול כל אחד מהחלקים הירוקים של הצמח.  אם זה טופל והפך לתמצית של סטיביה, זה אמור להיות בטוח לחלוטין.
חשוב לציין שנשים הרות רבות אכן מפתחות רגישויות בהריון.  אם את מגלה שיש לך תגובה לאחר השימוש בסטיביה, עדיף להימנע מכך כשאת בהריון.

האם היא בטוחה?

תמיד צריך להשתמש בחלופות סוכר בבטחה.  למרות שהמוצר עשוי שלא להכיל סוכר טבעי, הוא עשוי להכיל תרכובות אחרות שעלולות במקרה הגרוע לגרום לתופעות לוואי.
מעט מאוד רשויות בריאות ברחבי העולם פרסמו הנחיות כלשהן בכל הנוגע לסטיביה.  למרות שסטיביה טבעית אינה מומלצת, ה-FDA אומר שבטוח לצרוך 12 מ”ג סטיביה ליום.  בהשוואה למוצרים אחרים להחלפת סוכר, מדובר בסובלנות גבוהה למדי.

האם ילדים יכולים לאכול אותה?

בעוד שסטביה בטוחה לילדים כשמוסיפים אותה למשקאות, עוגות ועוגיות, ילדים לא צריכים לאכול סטיביה בפני עצמה.
אכילה של כמות קטנה עשויה להיות בטוחה, אבל לא כך נועדה צריכת סטיביה. במקום זה נועד להתייחס אליה כתחליף סוכר ולהשתמש בה בתור תמצית.

האם אני יכול לבשל איתה?

כן, יכולים גם לבשל וגם להכין אוכל עם סטיביה.  החיסרון הוא שהיא הרבה יותר מתוקה מסוכר.
כשמבשלים או אופים עם סטיביה, חשוב להשתמש כמה שפחות.  אם אתה משתמש יותר ממה שאתה צריך, מה שאתה מבשל מסתכן להפוך למתוק מדי.  הוספת פירות ופירות יער לעוגות פופולרית מאוד.  אם תוסיפו במקביל סטיביה, אתם עלולים לגלות שהעוגה נעשית מתוקה מדי.

מהן תופעות הלוואי השליליות של סטיביה?

רוב תופעות הלוואי השליליות הן לא נעימות אך לא נמשכות לאורך זמן.
הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות הוא לעקוב אחר כמות הסטיביה שאתה משתמש במזון, תה או קפה.  קרא את התווית על בקבוקי המשקאות כדי לוודא שאתה לא משתמש בטעות יותר מדי בסטיביה.
תופעות לוואי שליליות כוללות בחילות, גזים ודלקת של איברים מרכזיים כמו הכליות והכבד.

האם סטיביה בטוחה לכלב שלי?

למרות שסטיביה בכמות קטנה נחשבת בטוחה לכלבים, לא כדאי באמת לתת לכלב שלך פינוקים מתוקים.  מתיקות היא לא חלק מהפלטה הטבעית של הכלב שלך.
נתינתה לכלב שלך יכול להיות תופעות לוואי חמורות לחבר הפרוותי שלך.  אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר של סטיביה אצל כלבים היא שלשול.

לסיכום

סטיביה בטוחה לחלוטין לבני אדם.  בדיוק כמו עם מזונות אחרים שאנו אוכלים או דברים שאנו מוסיפים לאוכל שלנו, חשוב שלא תצרוך יותר מדי סטיביה.  תזונה מאוזנת חשובה לא פחות כאשר אתה כולל מוצרי בריאות בתזונה היומית שלך.